10 توصیه مهم برای دانشجویان اقتصاد که میخواهند شغل خوبی به دست آورند

بازدید: 724 بازدید

در اینجا توصیه های مهم و دقیقی برای دانشجویان اقتصاد که می خواهند شغل خوبی با تحصیل در رشته اقتصاد بدست آورند وجود دارد. این فهرست نه تنها زمانی که به فارغ‌التحصیلی نزدیک می‌شوید، بلکه برای تمام سال‌های تحصیل در طول دوره لیسانس مهم است. تا بیشترین استفاده را از سال های تحصیل خود ببرید و پس از فارغ‌التحصیلی، وارد بازار کار شوید.

مقدمه

به عنوان دانشجوی اقتصاد با مواردی در علم اقتصاد از قبیل: عرضه و تقاضا، رقابت کامل و ناقص، مالیات، تجارت بین الملل، کنترل قیمت ها، سیاست پولی و مالی، نرخ ارز، نرخ بهره، بیکاری و تورم به عنوان موضوعات اصلی و بسیاری از موضوعات دیگر برای درک بازارهای خُرد، اقتصاد کلان و سیاست های اقتصادی دولت آشنا می شوید. آشنایی با این موضوعات به تنهایی ارزشنمده. با این حال مسلماً مهمترین مهارتی که در رشته اقتصاد فرا می گیرید لزوما ویژگی های مدل های نظری مختلف نیست. بلکه مهمترین مهارت پرورش طرز فکری است که نیازمند نگاه انتقادی و روش دقیق استدلال منطقی است.

ساختن مدل ها و تفکر در چارچوب مفروضات باعث می شود که اقتصاددان به دقت در مورد شرایط لازم برای معتبر بودن یک نتیجه گیری خاص فکر کند. با مطالعه مدل های اقتصادی، شما همچنین مهارت یادگیری چیزهای جدید و پیچیده را حتی زمانی که موضوعات انتزاعی باشند فرا می گیرید. اگر این طرز فکر را بتوانید در رشته اقتصاد انجام دهید، می توانید در مورد سایر رشته های مرتبط نیز به کار بگیرید. این یک مهارت ارزشمند برای بسیاری از موقعیت های شغلی به ویژه مشاغل مرتبط با تجارت است.

رشته اقتصاد همچنین با بررسی روابط بین متغیرها، درک مهمی از کلیات به شما می دهد که در این فرآیند یک چشم آموزش دیده برای درک روابط پیچیده و کشف روابط جدید بین متغیرهای بدست می آورید. در اصطلاح تحصیل در رشته اقتصاد به شما یک دیدگاه ویژه برای درک و تصمیم گیری درست می دهد.

توصیه های مهم به دانشجویان اقتصاد برای پیدا کردن یک شغل خوب

این مطلب راهنمایی های در مورد چیزهایی که باید فکر کنید، کارهایی که باید انجام دهید و مهارت هایی که باید آموزش ببینید را ارائه می دهد. لطفا زمان را از دست ندهید و از همان سال اول در مورد این نکات فکر کنید. زیرا هر چقدر به سال های آخر تحصیل برسید، زمان کمتری برای برنامه ریزی و بهبود مهارت ها خواهید داشت. در ادامه 10 نکته اصلی برای کمک به شما و موفق شدن در رشته اقتصاد آورده شده است. توجه داشته باشید که این نکات کلی هستند و باید برای هر ترم برنامه شخصی با چشم اندازهای خودتون داشته باشید.

1- روی مهارت های ریاضی خود کار کنید.

موقعیت های شغلی با بهترین درآمد شامل تجزیه و تحلیل داده هاست، تسلط داشتن در کار با داده ها و کشف روابط بین متغیرها بسیار مهم است. در بسیاری از موقعیت های شغلی نیاز است که مسائل را به صورت quantitative (کمی) حل کنید، بنابراین توسعه مهارت های ریاضی به ویژه ریاضیات در اقتصاد بخش مهمی از آموزش شما در رشته اقتصاد محسوب می شود. در صورت لزوم در دوره های تقویتی شرکت کنید. اگر در رشته اقتصاد آدم بلندپروازی هستید و قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، دکتری یا MBA دارید، تا جایی که می تونید دروس ریاضی بگذرانید و مهاریت ریاضی خودتون رو بالا ببرید.

2- دانشجویان اقتصاد نرم افزار و یا زبان برنامه نویسی یاد بگیرند.

اکسل، ورد و پاورپوینت ضروری هستند. اما دانش خودتون رو در مورد اکسل دست بالا نگیرید. دانستن نحوه مدیریت و تجزیه و تحلیل داده ها یک مهارت بسیار ارزشمند برای رشته اقتصاد است و اگر در استفاده از صفحات گسترده و سایر نرم افزارهای آماری تسلط داشته باشید، می توانید شغل های بهتری بدست آورید. دوره های آموزشی نرم افزار و برنامه نویسی از قبیل: R , Satat , Python شرکت کنید و تا می تونید تمرین های عملی انجام دهید.

3- تجربه کسب کنید.

کارآموزی پولی البته انتخاب شماره یک شماست. این بهترین راه برای به دست آوردن تجربه کاری عملی در یک محیط حرفه ای است. همچنین ممکن است منجر به پیشنهاد شغلی شود یا فقط به عنوان راهی برای کشف مشاغل احتمالی با تعهد کم باشد. یافتن دوره های کارآموزی سخت و بسیار رقابتی است. بنابراین گوش به زنگ باشید و تا جایی که می توانید با اپلای بیشتر برای موقعیت های کارآموزی شانس گرفتن کارآموزی را افزایش دهید. همچنین دوره های کارآموزی بدون دستمزد را هم در نظر بگیرید که تجربه کاری خوبی به شما بده و هم برای ساختن رزومه مطلوب به نظر بیاد.

4- فعال باشید

در انجمن ها علمی دانشجویی، جلسات تجربه محور با صنعت، رویدادهای مدنی، خدمات داوطلبانه اجتماعی، برنامه‌های تحصیل در خارج از کشور یا سایر سازمان‌های غیرانتفاعی شرکت کنید. همه آنها اشکال مختلفی از تجربه را ارائه می دهند و همه این موارد تجربیات خوبی به حساب می آیند. شما در مورد کار با جامعه، کار در گروه ها، عضویت در یک سازمان و فرصت تمرین رهبری یک تیم که همه مهارت ها و تجربیات مهمی هستند، یاد خواهید گرفت.

5- شکبه سازی کنید

با اساتید دانشگاه خودتون و سایر دانشگاهها، متخصصان حوزه اقتصاد، فارغ التحصیلان، دوستان و همکلاسی ها صحبت کنید و ارتباط موثر بسازید. یک ایمیل برای شخصی در یک موقعیت، صنعت یا شرکت خاصی که ممکن است علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد آنها باشید، ارسال کنید. آنها را از طریق وب سایت شرکت و یا لینکدین پیدا کنید و در مورد شغل یا شرکت آنها بپرسید. (بدترین حالت ممکن است پاسخی دریافت نکنید!). جسور باشید، اما حرفه ای و مودب باشید. اینها راه‌های خوبی برای یادگیری بیشتر در مورد گزینه‌های شغلی‌تان هستند، شبکه سازی در یافتن شغل در آینده خیلی کمک کننده خواهد بود.

6- نمرات مهم اند!!!

به راحتی می تونید حواس خودتون رو با چیزهای دیگه ای که در زندگی شما اتفاق می افتند پرت کنید. به خاطر داشته باشید که نمرات ساده ترین راه برای تشخیص رقبای شغلی اند و به کارفرمایان نشان می دهد که چقدر باهوش و یا سخت کوش هستید. نمرات شما هر چه که در دبیرستان باشد، هیچ کس به آنها نگاه نمی کند، شما شروع تازه ای در دانشگاه خواهید داشت. پس به جلو نگاه کن نه به عقب! مدیریت زمان خوب همیشه بهترین متحد شما و به تعویق انداختن بدترین دشمن شما خواهد بود.

7- یک رزومه استاندارد بسازید

شاید این اولین توصیه برای یافتن شغل مناسب باشد. تجربه ها و مهارت هایی بسازید که قابل فروش باشند. دریافت گواهینامه های بازار سرمایه، تحلیل داده و یا شرکت در دوره های کارآموزی و یا داشتن بورسیه نکات بسیار مهمی برای داشتن یک رزومه خوب است. از دوستانی که در زمینه نوشتن رزومه تجربه دارند حتما مشورت بگیرید و بهترین رزومه ممکن را بنویسید.

8- فرصت های شغلی رو قبل از اینکه درس تون تموم بشه ببینید

موقعیت های شغلی را ببینید و در مورد آنها مطالعه کنید، در قسمت شرح وظایف ببینید مثلا به عنوان مشاور اقتصادی چه کارهای را باید انجام دهید. یا در قسمت نیازمندی ها ببینید برای قبول شدن در اون شغل چه چیزهایی باید بلد باشید. نگران نباشید همه مواردی که در شرح وظایف یا نیازمندی ها نوشته شده لازم نیست به طور کامل بلد باشید، در طول کار دوره های آموزشی برگزار می کنند که می توانید ضعف های خودتون رو تقویت کنید.

9- مطالب اقتصادی و اخبار روز را بخوانید (به روز باشید)

مقالات معتبر در روزنامه های مهم دنیا مثل اکونومیست، وال استریت ژورنال، فورچون و روزنامه های مهم داخلی مثل دنیای اقتصاد و غیره را بخوانید. تحقیقات کوچکی در حوزه هایی که علاقه دارید با سایر دانشجویان اقتصاد انجام دهید این کنجکاوی باعث می شود تا مطالب علمی را هم دنبال کنید.

10- بنویسید

خوب نوشتن یک مهارت مهم است، بنابراین باید آن را توسعه دهید. یک راه و فقط یک راه برای خوب نوشتن وجود دارد: تمرین! بنویسید، بنویسید، بنویسید … برای مثال شروع کنید به نوشتن موضوعات اقتصادی برای دانشجویان اقتصاد در یک وبلاگ یا کانال تلگرامی.

منبع: دانشگاه هوستون