چگونه مهارت برنامه نویسی در اقتصاد را تقویت کنیم؟

بازدید: 140 بازدید

به عنوان دانشجوی اقتصاد در اغلب کشورها به ویژه کشورهای توسعه یافته، انتظار می رود که حداقل به یک زبان برنامه نویسی برای تحلیل داده ها تسلط داشته باشید. زبان های برنامه نویسی یا نرم افزارهای محبوب بین اقتصاددانان Python, R, Stata هستند. توصیه می شود در کنار Stata یک زبان برنامه نویسی مانند R یا Python را یاد بگیرید. مهارت برنامه نویسی برای دانشجویان اقتصاد، یکی از مهمترین مهارت ها است که در کنار درس های دانشگاه باید برای یادگیری آنها برنامه ریزی کنید.

10 نکته مهم جهت تقویت مهارت برنامه نویسی در اقتصاد

زمانیکه که به عنوان دانشجوی اقتصاد در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می کردم، هنوز استفاده از زبان های برنامه نویسی برای تحلیل داده ها بین اقتصاد دان ها به ویژه در بین اساتید ایران خیلی مرسوم نبود. بیشتر دانشجوها و اساتید از پکیج های آماری برای تحلیل داده ها استفاده می کردند. برای اولین بار در سال 2015 با نرم افزار stata و جنبه کدنویسی آن آشنا شدم. برای تحلیل داده های پایان نامه ام مجبور بودم زیر و بم نرم افزار stata را خوب یاد بگیرم. در کنار تجربه اساتید مطرح دنیا، چند نکته از تجربه های خودم را در مواجهه با مهارت برنامه نویسی برای دانشجویان اقتصاد می نویسم. همچنین می توانید مقاله 10 توصیه مهم برای دانشجویان اقتصاد که می خواهند شغل خوبی به دست بیاورند را مطالعه کنید.

1- از برنامه نویسی در اقتصاد نترسید

نرم افزارها و زبان های برنامه نویسی ابزارهایی هستند که به کمک ما انسان ها آمدند تا کارهایی که میخواهیم را توسط آنها انجام دهیم. برای محاسبات، تحلیل و مصورسازی نتایج می توانیم از این ابزارها استفاده کنیم. فقط کافیه از این ابزارها بخواهیم که چه کاری برای ما انجام دهند.

2- از صفحه گسترده اکسل برای تحلیل داده ها استفاده نکنید

نرم افزار اکسل ممکن است توانمندی های زیادی برای تحلیل داده ها داشته باشد. ولی سرعت عمل در این نرم افزار بسیار پایین از زبان برنامه نویسی مانند R است. در هر شیت اکسل نمی توان بیش از 1 میلیون دیتا وارد کرد. کار با اکسل شما را محدود به حداقل ها می کند.

3- یک زبان برنامه نویسی برای شروع انتخاب کنید

سعی کنید به یک نرم افزار یا زبان برنامه نویسی مسلط شوید، سپس به یادگیری سایر زبان ها بپردازید. اساتید اقتصاد در دنیا بیشتر به استفاده از نرم افزار stata علاقه دارند، زیرا برای انجام رگرسیون ها و مدل های اقتصادسنجی بسیار راحت و سریع است. آموزش stataرا از اینجا شروع کنید. زبان برنامه نویسی R برای تحلیل داده ها و مصورسازی آنها بسیار توانمند و کاربردی است. آموزش زبان برنامه نویسی R را می توانید از اینجا شروع کنید. اخیرا زبان برنامه نویسی پایتون طرفداران زیادی بین اقتصاددان ها و بخش خصوصی پیدا کرده است. آموزش زبان برنامه نویسی پایتون در اقتصاد را از اینجا شروع کنید.

4- منظم بمانید

یادگیری یک فرآیند است که نظم یکی از ستون های اصلی آن است. قبل از اینکه کد نویسی را برای امر خاصی شروع کنید، قلم و کاغذ بردارید در مورد کاری که میخواهید کامپیوتر برای شما انجام دهد بنویسید. این موضوع کمک می کند تا فرآیند برنامه نویسی در بلند مدت کار راحتی باشد. زیرا کارهایی که میخواهیم با کامپیوتر انجام دهیم بعد از مدتی تکرار می شوند.

5- عمیق شوید

معمولا در دانشگاه کلاس های برنامه نویسی در دانشکده کامپیوتر برگزار می شوند. می توانید در یک کلاس شرکت کنید و پایه های برنامه نویسی را آموزش ببینید. یا کلاس های آنلاین زیادی در اطراف شما برگزار می شوند که می توانید در آنها شرکت کنید. دقت داشته باشید که گرفتن مدرک به تنهایی کارساز نیست، باید به محتوای کلاس ها تسلط پیدا کنید.

6- برنامه word را کنار بگذارید

اگه میخواهید نتایج کارتان را منتشر کنید، از برنامه LaTex استفاده کنید. وارد کردن جدول نتایج و نوشتن فرمول های ریاضی و آماری در برنامه word کاری بسیار زمانبر است. برای اینکه نمای بهتری از جداول و فرمول ها در گزارش هایمان داشته باشیم، توصیه می شود برنامه LaTex را امتحان کنید.

7- انتظار سرخوردگی را داشته باشید

اغلب برنامه هایی که می نویسیم برای اولین بار ممکن است به درستی کار نکند. شاید تصمیم بگیرید کار برنامه نویسی را رها کنید و لپ تان را به دیوار بکوبید. نا امید نشوید و به ویرایش برنامه یا دیباگ کردن برنامه ادامه دهید. نتایج خیره کننده خواهد بود.

8- ابتدا در مورد سوال تحقیق با دقت فکر کنید

اگر می خواهید از نا امیدی عبور کنید، لازم است به سوال تحقیق فکر کنید. ببینید واقعا مساله چیست؟ اگر مساله را درست متوجه شویم، حل کردن آن کار آسانی خواهد بود. به سوالات نامربوط فکر نکنید به چیزهایی که واقعا برای حل مساله مهم اند فکر کنید.

9- به یاد داشته باشید که برنامه نویسی فقط یک ابزار است

هر کدنویسی باید در خدمت ایده های شما باشد که احتمالاً ظریف، پیچیده، ذهنی و در حال تکامل هستند. ایده های خود را به سطح مهارت های کدنویسی خود کاهش ندهید. کدنویسی خود را برای ارائه ایده های خود تقویت کنید.

10- از مسیر لذت ببرید

منابع زیادی برای یادگیری برنامه وجود دارند که اغلب رایگان هستند یا با هزینه معقولی می توانید از این منابع استفاده کنید.

منبع: سوالات اقتصاد